Bekkenfysiotherapie

Wat is het?

Bekkenfysiotherapie is een vorm van fysiotherapie, die zich bezig houdt met het behandelen van klachten in het gebied van bekken, lage rug, bekkenbodem en onderbuik bij mannen en vrouwen.

Het gebied van bekken, bekkenbodem, lage rug en onderbuik
De spieren in de lage rug, buik en bekken spelen een belangrijke rol bij houding en beweging . Daarnaast hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten. De spieren kunnen te zwak zijn of te gespannen. Het komt voor dat ze niet op het juiste moment hun werk doen. Niet iedereen voelt deze spieren waardoor bewuste controle onmogelijk lijkt. In het bekken liggen de bekkenorganen endeldarm en blaas. Bij de vrouw vind je daar ook de vagina, baarmoeder en eierstokken. Bij de man vind je de prostaat, direct onder de blaas. Het bekken, lage rug, bekkenbodemspieren en bekkenorganen beïnvloeden elkaar over en weer. Zo kan een stoornis in de lage rug en het bekken bijvoorbeeld tot bekkenproblemen leiden en dat kan weer blaas-darmklachten veroorzaken en omgekeerd. De bekkenfysiotherapeut kan u helpen weer controle te krijgen over de bekkenbodemspieren.

Met welke klachten kun je bij de bekkenfysiotherapeut terecht?

Vrouwenproblemen

Pijnklachten in de bekken (bodem) regio: Bekkenpijn, stuitpijn, liespijn en lage rugklachten Bekkenpijn en lage rugklachten tijdens de zwangerschap Pijn in de onderbuik Pijn rond de anus Pijn bij plassen Pijn bij vrijen.

Plasproblemen: Ongewild verlies van urine Niet te onderdrukken aandrang om te plassen Heel vaak moeten plassen Moeilijk kunnen plassen

Ontlastingsproblemen: Vaak aandrang om te ontlasten Vaak ontlasten Gevoel van niet kunnen ophouden of ontlastingverlies Moeite met het ophouden van windjes Verstopping of niet goed kunnen ontlasten

Verzakkingsklachten: Zwaar drukkend gevoel in de onderbuik en/ of balgevoel in vagina of anus

Seksuele problemen: Pijn met vrijen Moeite met klaarkomen